Ilmiön puoliväli
Ilmiön puolessa välissä
pienryhmät olivat aloittaneet työskentelyn. 8.2. esiteltiin Kaijulle ja koko
ryhmälle, mitä kukin pienryhmä oli siihen mennessä tehnyt. Mustikat esittelivät e-lomakkeen, jonka jokainen täyttää jokaisen ryhmäkerran alussa ja lopussa.
Lomake myös täytettiin ensimmäistä kertaa. Lakat kertoivat aikovansa vierailla
eri paikoissa tutkiessaan maker-kulttuuria. He etsivät kriteereitä
sertifikaateille keskittyen yhteiskunnalliseen ja sosiaaliseen aspektiin.
Päärynät aikoivat vielä tarkentaa kunnollisuuden määritelmää ja tutkia
kriittisellä otteella, miten sertifikaatteja saadaan, miten ja kuka niitä
valvoo. Näkökulmana heillä olivat myös ekologisuus ja kestävä kehitys. Pohdittiin,
olisiko mahdollista löytää sosiaalinen sertifikaatti, jota tutkia. Kaijun
kanssa mietimme myös 12.2. pidettävää väliarviointia. Väliarviointia ajatellen
oli pohdittava, mihin haluamme keskittyä, sillä kaikkea ei voi ottaa esille
yhdellä kertaa. Sovimme suunnittelevamme perjantain väliarvioinnin torstaina.
Huomasimme, että meiltä puuttuvat arviointikriteerit kokonaan ja sovimme, että
niistä sovittaisiin seuraavana päivänä.
Kurssin arvioinnin suunnittelu
9.2. pohdimme
pienryhmissä arviointia 45 minuutin ajan. Sen jälkeen kustakin ryhmästä pari
osallistui arviointityöryhmään, joka määritteli ilmiöllemme tarkemmat
arviointikriteerit. Nämä hyväksytettäisiin seuraavalla kerralla, jolloin myös
suunniteltaisiin väliarviointi.
Arviointikriteerien määrittely ja väliarvioinnin suunnittelu
Ryhmäkerrallamme 11.2.
arviointityöryhmä esitteli muulle ryhmälle edellisenä päivänä tekemänsä
ehdotuksen arvioinnista ja sen kriteereistä. Sen jälkeen kävimme ehdotuksen
pohjalta keskustelua. Keskustelu tuntui ensin sujuvan varsin hyvin, mutta kun
tuli aika päättää, tehdäänkö pienryhmien arviointi suullisesti ohjaajien
avustuksella, rupesi keskustelu takkuamaan. Jatkuvasti nostettiin esiin uusia
asioita ja kyseenalaistettiin ajatuksia puolin ja toisin. Samalla keskustelu luisui
itse arviointikriteerien kyseenalaistamiseen ja nousi tarve muokata niitäkin.
Emme myöskään olleet ehtineet lyödä lukkoon sitä, tuleeko kurssista kaikille
yhteinen arvosana vai pienryhmille omansa. Näistä asioista puhuttiin hieman
päällekkäin ja aika alkoi loppua, sillä meillä oli vielä suunniteltavana
seuraavan päivän väliarviointi. Meillä oli myös vaikeuksia päättää siitä,
jatketaanko kyseistä keskustelua, vaikka väliarviointi on jo seuraavana päivänä
eikä sitä ollut vielä suunniteltu.
Päätimme kuitenkin
jatkaa ja moni yrittikin pitää puheenvuoronsa sen jälkeen lyhyinä ja
ytimekkäinä ja teki myös ehdotuksia eteenpäin pääsemiseksi. Tuntui, että mitään
ehdotusta ei kuitenkaan heti voitu hyväksyä. Tunnelma oli kireä, osa alkoi
kiihtyä ja turhautua, osa putosi kärryiltä kokonaan. Eräs tunnilta myöhästynyt
ryhmämme jäsen halusi saada arviointikriteereihin kirjattua sen, ovatko
ryhmämme jäsenet ilmiön aikana kokeneet omaehtoisuutta ja saaneet kokemuksia
osallisuudesta. Muut olivat jo hyväksyneet arviointiryhmän ehdotuksen ja siihen
oltiin tehty yhdessä pieniä muutoksia ja koettiin, ettei enää ollut sen aika.
Keskustelun sekavuus tuntui johtaneen siihen, ettemme oikein ymmärtäneet
toisiamme emmekä toisaalta osanneet argumentoida enää kovin selkeästi, sillä
keskustelun aiheet poukkoilivat aiheesta ja asiasta toiseen. Tämän
katkaisemiseksi ehdotettiin, että voitaisiin taas perustaa työryhmä, joka veisi
arviointityön päätökseen, jotta voisimme siirtyä väliarvioinnin suunnitteluun.
Tämäkin aiheutti useamman minuutin väittelyä työryhmän tarpeellisuudesta, mutta
työryhmä perustettiin, kun omaehtoisuuden ja osallisuuden kokemusten huomioiminen
oli kirjattu mahdollisesti lisättäväksi arviointikriteereihin. Tunnelma tilassa
jäi kuitenkin kireäksi. Väliarvioinnin suunnittelu sujui hieman paremmin,
vaikkakin aika loppui odotetusti kesken. Myös väliarviointikerran suunnitteluun
perustettiin työryhmä, joka myöhemmin samana päivänä kokoontuisi
suunnittelemaan väliarvioinnin sisällöt ja tunnin rakenteen.
Väliarviointi
12.2. yhteistä väliarviointia
ennen kävimme fiiliskierroksen, jossa kartoitettiin ryhmän jäsenten sen hetkistä
kokemusta ja tunnetta ilmiöstä. Esiin nousi aiempaa vähemmän huolta siitä, mitä
nyt pitäisi tehdä tai että kaikki on hyvin sekavaa. Toki näitäkin tuntemuksia edelleen
oli, mutta yhä useampi oli sitä mieltä, että ilmiö alkaa vähitellen hahmottua
ja työssäkin ollaan päästy eteenpäin. Myös ohjaajavieraallamme Kaijulla oli se
käsitys, että olemme edenneet maanantaista paljon eteenpäin ja ilmiöllä on
paljon selkeämpi määränpää kuin kolme päivää aiemmin.
Jatkoon valitut aihevaihtoehdot |
Olimme yhtä mieltä
siitä, että alkuperäinen ilmiöaiheemme “Ideasta tuotemerkiksi - Mitä se
vaatii?”, ei sellaisenaan enää sopinut ilmiöömme. Pidimme paripulina- ja
flinga-hetken keksien parempia vaihtoehtoja ilmiön pääaiheeksi. Kävimme
sopuisaa keskustelua vaihtoehdoista koko tunnin ajan. Esille nousi paljon hyviä
ehdotuksia, mutta siinä hetkessä oli vaikea sitoutua mihinkään täysin.
Valitsimme jatkopohdintaa varten Flingasta aiheet/kysymykset, jotka sopivat
ilmiöömme parhaiten. Kaikista ehdotuksista oli löydettävissä kaksi suurta
teemaa: kunnollisuuden sertifioinnin mahdollisuus sekä kunnollisuus
käytäntöyhteisöjen, kasvatuspsykologian ja maker-kulttuurin näkökulmasta. Jo
tämä osoitti, että meillä on tällä hetkellä tarpeeksi yhteneväinen suunta
ilmiön työstämiselle. Myös Kaiju oli tätä mieltä ja kehui
väliarviointikertaamme hyvin valaisevaksi ja selkeyttäväksi. Päätimme jatkaa
tutkimuskysymyksen päättämisellä seuraavalla tunnilla lounaan jälkeen.
Virtauksen arvopohjan luominen
12.2. väliarvioinnin ja
lounastauon jälkeen vaihdoimme tilaa ja aloitimme tunnin
“kanikani”-kevennysleikillä, joka varmasti tuli tarpeeseen rankan viikon ja
päivän aloituksen jälkeen. Kevennysleikin aikana pääsimme purkamaan paineita,
antamaan aivoille taukoa ja nauramaan. Leikin jälkeen oli tarkoituksena päästä
yksimielisyyteen ilmiön aiheen uudelleenrajaamisesta ja edellisellä tunnilla
ehdotetuista vaihtoehdoista. Koimme, että suunta ilmiöllemme on tällaisenaan
tarpeeksi yhtenäinen ja että ainakin käyttämämme termit ovat johdonmukaisia
myös pienryhmissä ja niinpä päätimme palata lopullisen
ilmiöaiheen/tutkimuskysymyksen määrittelyyn hieman lähempänä ilmiön
loppupaneelia.
Tunnin varsinaisena
tarkoituksena oli parin Päärynä-ryhmän jäsenen suunnittelema Virtauksen
arvopohjan luominen, joka tukisi ilmiömme tavoitetta löytää kunnollisuuden
sertifikaatille kriteereitä Virtauksesta nousseiden arvostusten ja arvojen
kautta. Tehtävän myötä nousi esiin hienoja arvoja, joiden työstämistä
jatkettaisiin myöhemmin. Pienryhmien vuorovaikutus tehtävän aikana sujui
vaihtelevasti: yhdellä ryhmistä ei juuri ollut vaikeuksia löytää yhteisiä
arvoja ja tehdä yhteisiä päätöksiä, yksi taas ei päässyt tehtävässä loppuun
asti arvoristiriitojen vuoksi. Parilla muulla ryhmällä oli ollut haasteita tai
ratkaistavia tilanteita, mutta niistä oli päästy konsensukseen. Tehtävän
purkamisen jälkeen kerättiin tunnista palaute toiminnallisen
Kahoot-oppimisalustan avulla, joka reaktioista päätellen oli erittäin innostava
alusta ja jota varmasti tulemme hyödyntämään jatkossakin. Tunnin lopussailmapiiri oli iloinen ja kepeä.
- pöytäkirjojen pohjalta koonnut: Nuppu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti