Punainen lanka: Miten löydämme yhteisen tavoitteen kaikista kolmesta tavoitteesta?
Kolmannen viikon alussa
1.2. käytiin keskustelua ilmiömme punaisesta langasta eli miten löytäisimme
yhteisen tavoitteen kaikista kolmesta tavoitteesta. Tämän miettiminen oli ollut
kotitehtävänä. Eräs ehdotus oli todella pitkälle mietitty ja keskustelua siitä
käytiin puolentoista tunnin ajan. Lopulta tultiin siihen lopputulokseen, että
kaikkia tavoitteita yhdistää kunnollisuuden sertifikaatti. Päätettiin, että lähdetään
tutkimaan olemassa olevien merkkien avulla, onko meidän uudelle kunnollisuuden
merkillemme tilaa. Millaiset kriteerit tämä merkki saisi? Prosessi päätettiin
dokumentoida blogin muotoon, johon jokainen vuorollaan kirjoittaa. Päätettiin
myös luoda ilmiön lopussa dokumentti kunnollisuuden merkin kriteereistä.
Päivitimme tunnin lopussa myös kurssin aikataulua.
Ehdotus lopputuotoksesta
Ehdotus lopputuotoksesta
Työryhmiin jakautuminen
1.2. toisella tunnilla
saatiin paljon tehtyä: jokaisen mielenkiinnon mukaan jakauduttiin kolmeen
pienryhmään, jotka itseohjautuvasti suuntasivat tehtäväänsä jäsenten intressien
mukaisesti. Alpha-ryhmän tehtäväksi muodostui selvittää ennakkotietoja ja
teoriapohjaa kunnollisuudesta. Beta-ryhmä otti tehtäväkseen sopia
tutkimuskäynnin ja tutkia kunnollisuuden kriteereitä maker-kulttuurin
näkökulmasta. Gamma-ryhmän tehtäviksi tuli motivaation ja ryhmän päätöksenteon
tutkiminen sekä valmistella mittareita Virtauksen ilmiöprosessin kuvaamiseen.
Ryhmät tarkensivat tutkimuskysymyksiään omissa tiloissaan, minkä jälkeen
palattiin suunnittelemaan seuraavaa kertaa. Samalla eri työryhmille annettiin
nimet Päärynät (Alpha, yhteiskuntaopin tavoite), Lakka (Beta, käsityön tavoite)
ja Mustikka (Gamma, KP-tavoite) ja käytiin yhteisesti läpi kunkin ryhmän
tarkempi tavoite.
Toimintasuunnitelman kertaaminen ja pienryhmätyöskentelyä
2.2. Esiteltiin Annalle
ilmiön sen hetkinen tilanne. Kerrottiin sertifikaatista, joka voidaan antaa
yritykselle sisäisen tai ulkoisen kunnollisuuden merkkinä. Nostettiin esiin,
että päätöksiä on onnistuttu nyt tekemään keskustelemalla ilman äänestystä ja
näin pystytty rajaamaan ilmiön aihetta, jakautumaan ryhmiin omien intressien
pohjalta, luomaan ilmiölle runko ja ottamaan huomioon yhteiset tarpeet.
Kerrattiin myös yhteinen toimintasuunnitelma ja käytiin läpi blogin sekä ilmiö-instagramin
käytännöt.
Yleistä keskustelua ilmiöstämme
4.2. Anna piti
Virtaukselle opetustuokion toimijuudesta, minkä jälkeen keskusteltiin siitä
sekä yleisesti ajatuksista ja tuntemuksista, joita ilmiön aikana on herännyt.
Tuotiin ilmi, ettei tämä ilmiö anna kokemuksia ilmiön johtamisesta. Koettiin,
että toinen ilmiö voisikin keskittyä enemmän opettajan rooliin ilmiössä.
Keskusteltiin myös temperamentin vaikutuksesta ilmiöprosessin kokemiseen sekä
siitä, aiheuttaako ilmiön epäselkeys ja keskeneräisyys ahdistusta. Kävi ilmi,
että Virtaukselle oli epäselvää, kuinka paljon piti lukea ja mitä.
Keskusteltiin uudestaan myös blogin säännöistä. Hyväksyttiin toimintatavaksi,
että mennään sisältö edellä ja että kirjoitukset voisi tehdä myös yhteistyössä
toisten kanssa. Anna toi esiin, että blogiin ei tule laittaa irrallisia musta
tuntuu-kirjoituksia, vaan perusteltuja tekstejä. Päätettiin myös, että muut
kp-kurssit saavat seurata ilmiö-instagramia.
Työryhmätyöskentelyä ja yhteinen briiffi
5.2. käytettiin työskentelyyn pienryhmissä, minkä jälkeen käytiin yhdessä läpi, mitä kukin ryhmä oli saanut aikaiseksi. Mustikat olivat tehneet kyselyn, joka mittaa psykologisten perustarpeiden, omaehtoisuuden, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden kokemista ryhmässämme. Lakat olivat tehneet sisäistä työnjakoa pienempiin ryhmiin ja rajanneet aiheensa useista vastuullisuuden merkeistä niihin, jotka kertovat sosiaalisesta kestävyydestä. Lakat olivat myös suunnitelleet vierailuja villasukkatehtaaseen, FabLabiin ja käsityökoulu Robottiin. Päärynät tekivät suunnitelman, jonka mukaan he tuovat kriteerit eri sertifikaateista yhteen ja muodostavat niiden pohjalta hyveitä. He olivat pohtineet myös kriittisyyttä erilaisia sertifikaatteja kohtaan. Päärynät lukitsivat tarkemmaksi aiheekseen kunnollisuuden.
- pöytäkirjojen pohjalta koonnut: Nuppu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti