keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Ilmiö on enemmän kuin yksilö – se on koko Virtaus.

Vaikuttaa siltä kuin olisimme vasta päässeet alkuun saadessamme tämän ilmiöprojektin prosessia tarkastelevan blogimme pystyyn! Kaikki ei kuitenkaan ole aina sitä miltä näyttää ja jo tavoitteita sekä toimintaperiaatteita hioessa olemme kohdanneet haasteita ja tarttuneet ryhmänä todellisiin oppimismahdollisuuksiin. Kutsummekin Teidät mukaan ilmiömäiselle matkallemme ideasta tuotemerkiksi. Matkalle, joka on jo nyt osoittautunut haastavaksi, opetuskokemuksiltaan rikkaaksi ja hyvin tunteikkaaksi.

Olisimmeko kyenneet vastaavanlaiseen aloitukseen ilman sosiaalisen ja emotionaalisen oppimisen (Elias, Zins, Weissberg, Frey, Greenberg, Haynes, Kessler, Schwab-Stone, Shriver, 1997) antia, saati sitten itseohjautuvuuteen kannustaneita aiempia pääaineopintojamme? Ilman käytännön harjoittelua ja oppia itsensä tiedostamisesta, itsensä hallinnasta, sosiaalisesta tiedostamisesta ja suhdetaidoista emme välttämättä kykenisi sellaiseen vastuulliseen päätöksentekoon, johon ilmiöprojekti meitä sitouttaa. Sosiaalisen ja emotionaalisen oppimisen avulla ryhmä oppii empatiaa, välittämään toinen toisistaan ja voi yhdessä luoda luottamuksellisen, turvallisen ja menestyksekkään ympäristön opiskelulle.

Ilmiölähtöisen oppimisen keskiössä onkin yhteisöllinen tietojen ja taitojen opettelu, joka muovaa ja täydentää jo aiempaa ymmärrystä (Lonka, Hietajärvi, Hohti, Nuorteva, Rainio, Sandström, Vaara & Westling, 2015). Tutkiva ote niin yksilö- kuin ryhmätasolla takaa tieteellisyyden säilymisen kun eri teoriat tulevat koetelluiksi todellisen kokemusmaailman kautta. Tämä blogi tarjoaa meille väylän saattaa läpikäymäämme prosessia teille näkyväksi ja tulkittavaksi.

Ilmiölähtöinen oppiminen, ryhmässä työskentely ja tutkiva ote ovat väylä johonkin muodollista oppimista suurempaan. Ilmiöprojektin aikana ei opitakaan ainoastaan tietystä ilmiöstä ja siihen liittyvistä konsepteista vaan myös elämästä itsestään. Se tuo mukanaan haasteita ja oppia vuorovaikutustaidoista, päätöksenteosta, kriittisestä ajattelusta, argumentoinnista, dialogisuudesta, suunnittelusta, ongelmien kohtaamisesta ja niiden ylittämisestä, epäonnistumisten näkemisestä oppimiskokemuksina, luonteen lujuudesta, hyvinvoinnista ja toisista välittämisestä.

– Tästä kaikesta ilmiöprojekti kertoo tunteikasta tarinaa, joka blogissamme kanavoituu opiksi ja ymmärrykseksi vain asettuakseen jälleen alttiiksi yhä uusille oivalluksille ilmiöön, itseen ja elämään liittyen. Tervetuloa mukaan!

Joakim



Lähteet:

Elias, M., Zins, J., Weissberg, R., Frey, K., Greenberg, M., Haynes, N., Kessler, R., Schwab-Stone, M., Shriver, T. (1997) Promoting social and emotional learning. Teoksessa: G. Carter Guidelines for educators. ASCD, Virginia, USA

Lonka, K., Hietajärvi, L., Hohti, R., Nuorteva, M., Rainio, A., Sandström, N., Vaara, L. & Westling, S. K. (2015) Ilmiölähtöisesti kohti innostavaa oppimista Teoksessa: H. Cantell Monialaisia oppimiskokonaisuuksia rakentamassa s. 49-76. Jyväskylä: PS-kustannus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti